Search This Blog

Monday 7 March 2011

הצעת תוכנית לשנת הכשרה ספטמבר 07 דוברי אנגלית

הצעת תוכנית לשנת הכשרה ספטמבר 07 דוברי אנגלית

כללי:
שנת הכשרה הינה שלב בתהליך החינוכי של חברי התנועה שאין משמעותי ממנו. בפרק הזמן הארוך, במבנה התוכנית שמוקדש כל היום וכל השבוע למטרות החינוכיות, בריחוק מהבית ובהדרכה האינטנסיבית טמון הפוטנציאל לעשות את השנה לתהליך חינוכי מכונן.
בבואנו לבנות תהליך חינוכי שנתי לחניכי שנת הכשרה אנו מכוונים לשלושה רבדים:
 החניך - בניית תפישת עולמו ועיצוב זהותו של החניך.
 הקן - חינוך הבוגרים שיחזרו לקנים, ישפיעו ויעצבו בהם.
 התנועה - יצירת חיבור וקשר בין קני התנועה במדינות שונות על ידי התהליך החינוכי המשותף לבוגרי הקנים השונים.
הבסיס לשלושת הרבדים הללו הוא כמובן הראשון: רק תהליך חינוכי טוב ורק חניך שיבחר להמשיך את דרכו הבוגרת עם התנועה יוכלו להשיג את המטרות הרחבות יותר - הקניות והתנועתיות. על כן אנו מסתכלים על השנה כתהליך חינוכי אחד ושלם המסתכל על החניך בהווה, כלומר במהלך השנה ועל החניך בעתיד כלומר לאחר סיום השנה וחזרה לקן כבוגר.

מטרות חינוכיות של השנה
1. גיבוש זהות שומרית
 יצירת עולם ערכים, שפה וזהות משותפים .
 בחינה מהי התנועה ומה מקומו של כל חניך ביחס אליה.
 חינוך לאדם מגשים.
2. התנסות בחיי קבוצה.
 גיבוש קבוצה.
 חוויה של תהליך בעל משך ארוך של קבוצה.
 הקניית בסיסים רעיוניים.
 הדרכת הקבוצה לאורך כל השנה.
3. התנסות במשימה חינוכית.
 התנסות מעשית בחינוך.
 לימוד מתוך המשימה על חברה צודקת ואקטיביזם.
 העצמת החניכים והקניית כלים תנועתיים לבניית הקנים והתנועה בארצות שלהם.
 יצירת אופק לחיים תנועתיים בוגרים.
4. שנת הגשמה כפתח לחיי הגשמה
 תהליך לימוד והעמקה שחושב תנועת בוגרים.
 שאלת ההגשמה והמשך הדרך בתנועה באופן אישי.
 דגשים שונים לצפון אמריקה ואירופה - צפון אמריקה בדגש על הקבוצה ומשמעותה בהמשך הדרך. אירופה בדגש על פריצת נתיב המשכיות בתנועה.
5. חידוד הזהות היהודית והקשר לישראל.
 אולפן ולימוד עברית ברמה גבוהה
 גיבוש הזהות היהודית השומרית דרך לימוד ויצירת מסורות.
 קיום תרבות יהודית בקומונה לאורך השנה.
 סיורים בארץ לפיתוח ההיכרות עם הארץ, אהבתה וגם ראיה ביקורתית אקטיביסטית.




שלד תוכנית שנתית

חודש מקום תעסוקה אירועים מיוחדים
ספטמבר קומונה בצפון- מרכז
(הרי אפריים, שומריה, מבואות עירון, קיבוצים באזור) אולפן
פתיחת שנה טיול פתיחת שנה
סמינר פתיחת שנה
אוקטובר אולפן
משימה בברטעה חגי תשרי
יום כיפור בירושלים
נובמבר אולפן
משימה בברטעה עצרת רבין
סמינר ישראל
דצמבר אולפן
משימה בברטעה ועידת העשוקים
טיולי חנוכה
ינואר קומונה עירונית משימה תנועתית
משימה עירונית
עבודה,אולפן סמינר כניסה לקומונה עירונית


פברואר משימה תנועתית
משימה עירונית
עבודה, אולפן ועידה ארצית
סמינר כלכלה וחברה
טיול מפגש
מרץ משימה תנועתית
משימה עירונית
עבודה, אולפן פורים עם הקן המאמץ
הכנה לפולין III
סמינר סיירים
הכנה לפולין I

אפריל משימה תנועתית
משימה עירונית
עבודה, אולפן סמינר הגשמה
טקס יום השואה ביד-מרדכי
יום הזיכרון ויום העצמאות עם הקן המאמץ
מסע לפולין
מאי משימה תנועתית
משימה עירונית
עבודה, אולפן אחד במאי
ל"ג בעומר עם הקן המאמץ
שבועות בקיבוץ+תיקון ליל שבועות
יוני משימה תנועתית
משימה עירונית
עבודה, אולפן צופי נודד עם הכנת י"ג
סמינר סיכום לאמריקאים
יולי
(רק אירופאים) קיבוץ מארח עבודה בקיבוץ השתתפות בצוותי מפעלי קיץ של התנועה - טיולים וקייצות מפעלי קיץ
אוגוסט
(רק אירופאים) סמינר סיכום לאירופאים




הערות לשלד תוכנית שנתית:
1. התוכנית בנויה לשתי קבוצות דוברות אנגלית - צפון אמריקה ואירופה.
2. מלבד המשימות היחודיות לפרקים השונים יהיו מסגרות קבועות במהלך השנה:
• יום קבוצה פעם בשבוע. חלקו מיועד לפעולה תוכנית משותפת לשתי הקבוצות ומפגש עם רכז שנת וחלקו מיועד לזמן לכל קבוצה בנפרד עם המדריך לעיבוד החוויה הקבוצתית.
• פגישת עבודה עם מלווה המשימה
3. אולפן - לימוד עברית מתמשך לאורך כל השנה. במהלך הפרק הראשון צריך להיות בקיבוץ שיש בו אולפן. בפרק השני יכול להיות אולפן פחות אינטנסיבי (מפגש-שניים בשבוע) או לימוד עברית במסגרת שאינה אולפן.
4. פרק ראשון - קיבוץ
• הקיבוץ בפרק הראשון צריך להיות באיזור הצפון על מנת להמשיך את פרוייקט ברטעה של עורב וכדי לאפשר ליווי אינטנסיבי של המדריכים.
• עדיפות לקיבוץ שיש בו מוסד חינוכי של השוה"צ כדי לקיים קשר חברתי ולהשתתף בפעילויות המוסד. (משמר העמק, עין השופט, עין שמר, גן שמואל)
5. פרק שני - קומונה עירונית
• עדיפות גבוהה לכך שאירופאים ימשיכו בפרק זה יחד עם האמריקאים במסלול התנועתי ולא יפרדו ל"מכון". זאת על מנת להמשיך רצף חינוכי של התוכנית והמשך הקשר החינוכי והחברתי בין שתי הקבוצות.
• מטרת הפרק העירוני להתנסות במשימה תנועתית ובחיי קומונה בעיר, סיטואציה הקרובה למסגרות שיתופיות שיוכלו ליצור לכשיחזרו לארצותיהם.
• הקומונה תהיה בעיר שבה פועל קן או קנים של התנועה. החניכים יקבלו משימות בקני התנועה באיזור. לקבוצה יהיה קן מאמץ ובו הם ישתתפו בפעילויות תנועתיות. השאיפה בפרק זה היא ליצור מגע גדול ככל האפשר עם התנועה הישראלית.
• לחניכים תהינה משימות נוספות בעיר בה יגורו - התנדבות בקהילה או פרוייקט קבוצתי.
• תבדק האפשרות (החוקית והמעשית) שהחניכים יעבדו למחייתם.

No comments: