Search This Blog

Monday 7 March 2011

דו"ח רכז חינוך השוה"צ עולמי יוני 2006

דו"ח רכז חינוך השוה"צ עולמי יוני 2006

1. התחלת קומונה בשובל לדוברי אנגלית.
ביום ה' ה-5 ליוני הסתיים מכון לדוברי אנגלית. חניכי אירופה ואוסטרליה עכשיו הם מתנסים בחיי קומונה במבואת הנגב. בתוך מבני המוסד החינוכי הם יגורו ויחיו בחיי קומונה.
ביום א' ה-8 ליוני הם מתחילים בעבודה התנדבותית ברהט. בהמשך יעבדו עם ילדי עולים מאתיופיה.
ב-15 ביולי יצטרפו לקומונה חברים מדרום אמריקה ואיטליה.

2. תנועת דור חדש ולוחמי חרות
תנועות "אחות" לשוה"צ ממקסיקו. 6 חניכי השתתפו בסמינר בגבולות שמטרתו הייתה בניית תוכנית עבודה לתנועה עם חזרתם. תנועת לוחמי חרות נמצאת במשבר והבוגרים לוקחים על עצמם את משימת שיקום התנועה.

3. סיום "שנת" לקבוצות ממקסיקו:
ב-28 ליוני מסיימות קבוצות אילו את שנת ההכשרה וחוזרות למדינותיהם. בשבוע האחרון לשהות נעשה איתם סיכום של השנה.

4. סמינר קהילת בוגרים:
בערב שבועות קיימנו סמינר בן 11 ימים במזרע ובמבאות הנגב . הנושא המרכזי בסמינר היה נושא חזון והגשמה של השוה"צ היום. על-פי הסיכום עם חניכים הסמינר היה מוצלח מאד.
בסוף הסמינר חגגנו את סיום שנת למקסיקנים בהנהגה השוה"צ בתל אביב בטקס רשמי עם קבלת סמל בוגר שנת, ומשחק במונדיאל בין מקסיקו ואירן .


5. התארגנות לפרוייקט מרכז חינוך השוה"צ:
בשבוע הבא יתחיל ההתארגנות לפרויקט מרכז הדרכה במבאות הנגב בשובל. נפגש עם מדריכים ורכז הפרוייקט לסגירת כל המבנה הצוות והתוכנית.

6. כנס מזכירים ושליחים /פעילים בריו:
התקיים ב18 - 25 ביוני בריו 2 כנסים עם המזכירים ושליחים /פעילים באמל"ט. בכנס הדיון המרכזי התמקד בנושא תהליך קבלת החלטות לגבי החזון והגשמה של התנועה באמל"ט . השתתפו מזכירים ונציגים וכל הקנים באמל"ט . היה דיון ער ומעמיק שבסופו של דבר נוסחו הצעות של המזכירים על חזון והגשמה התנועה .
ההצעות הללו יובאו לדיון בקנים וכל קן יביא המלצה לאישור סופי בכנס בוגרים ב 7-10 בספטמבר בארגנטינה.
בהמשך ההצעה שהתקבלה ע"י המזכירים בריו 2006
ואבני יסוד – השומר הצעיר לטינו-אמריקה
מסמך שהתקבלה בשומריה פלוריאנופוליס - ברזיל 2005:

ההצעה שהתקבלה ע"י המזכירים בריו 2006
חזון
ליצור בדרך העבודה חינויכית מסגרת קהילות אלטרנטיביות(קהילות בוגרים)בחברה ובישראל,כאשר הבסיס שלהן הם עמודי יסוד של השומר הצעיר.
פרטיקה
קבוצה של שומרים ואנשים המזדהים עם ערכי השוה"צ המאורגנים במבנה חברתי,המחזיק את עצמו כלכלית, שמטרתו לפעול כהמשך לתהליך התנועתי:ביצירת רשת של קשרים וחילוף מידע בין הקהילות שמרכזו בישראל.
דוגמאות:
קומונה
קיבוץ עירוני
עבודה סוציאלית
מעגל חיים יהודי
פעולה פוליטית
פעילויות סוציו-אקונומיות
ארגונים אוניברסיטרים
מוסדות כלכליים
חילופים סוציו-תרבותים,חיוביים עם ישראל

מסמך שהתקבלה בשומריה פלוריאנופוליס - ברזיל 2005

אבני יסוד – השומר הצעיר לטינו-אמריקה
מסמך "שומריה פלוריאנופוליס" - ברזיל , אוקטובר 2005

מבוא : העולם בו אנחנו חיים ולמענו אנחנו פועלים

תופעת הגלובליזציה עיקרה הרחבת השווקים הכלל עולמיים על פי התפיסה הקפיטליסטית וכתוצאה מכך פריצת הגבולות הפיזיים, מדיניים ותרבותיים ,תוך העמקת השפעתה בכל מגזרי החיים , יצירת תלות בהתנהגות צרכנית והפיכת בני האדם וערכיהם לנכסים סחירים ונכסים לערכים אנושיים.

השפעת הגלובליזציה על פי תחומים

תחום חברתי
אי שוויון
הומוגניות
אינדיווידואליזם
אנכיות
שטחיות
חמדנות
קונפורמיזם
צרכנות של זהויות
אלימות
מונופולים תקשורתיים ומניפולציה של המידע
כפיית סטריאוטיפיים
נהירה אחר ההמון
מגבלות באידיאלים
הפלייה מקדימה
ניתוק בין אישי ופרישות חברתית
מגבלות שפה
תרבותי
אובדן המאפיינים והתכנים של התרבויות עקב המסחור המסיבי
התבטלות תרבויות מקומיות מפני "תרבות ההמונים"

פוליטי
אובדן ריבונות מדינית בגלל תלות כלכלית
אובדן ריבונות מדינית כתוצאה של מגבולות כלכליות פנימיות.

כלכלי
פיחות ערך האדם מול ערך הממון
אובדן מקורות תעסוקה ואבדן זהות העובד
הרחבת הפערים בין המעמדות תוך יצירת ריבוד הכלכלי – החברתי בל יתוקן.
תלות כלכלית – פוליטית של המדינות
ניצול אדם בידי אדם
ניכור

אקולוגי
אדישות לנעשה בסביבה
ניצול לרעה במשאבי הטבע
זיהום
חוסר תכנון לטווח ארוך
הפרת איזון מזג אוויר

חינוכי
רמות חינוכיות
חברתי
מערכתי
אישי
במערכות החינוך פורמאלי
סמכותיות יתר וגישה ורטיקליסטית
סובייקטיבית ביחס לערכים
איניוידואליסטית
דגש יתר לזיכרון לעומת חשיבה
היעדר פדגוגיה ביקורתית ושיח
הוראה לתועלת החברה בלבד
שיטות הוראה של תאגידים, גישת "לקוח" כלפי תלמידים וחניכים
חוסר כישורים וידע אצל המורים
אובדן רפרנט משפחתי כאישות חינוכית
החלשת התפקיד החינוכי לטובת מנגנון ההכלה חברתית.

ציונות
תנועת השומר הצעיר מאשרת מחדש את ערך הציונות כאחד מערכי היסוד שלה.
התנועה רואה במדינת ישראל בית לאומי ומרכז רוחני ותרבותי של עם היהודי.
השומר הצעיר מחזקת ומדגישה את חשיבות יחסי הגומלין בין ישראל והתפוצות לטובת חיזוק הדדי.

הננו מבינים כדרך ההגשמה את העלייה הפעילה , דהיינו לפעול ע"פ הערכים השומריים לטובת חברה צודקת יותר המקיימת יחסי שלום עם העמים והמדינות השכנות , התומכת בהקדמת מדינה פלסטינאית המכירה בזכות קיומה של ישראל והפרדת הדת מהמדינה.
על מנת לקדם פעולות אלה , ננסה לקיים קשרים פוריים בין העולים החדשים לתנועה בארץ

השומר הצעיר מכירה בקיום צורות אחרות של פעילות ציונית , לרבות יוזמות והשתתפות בעשייה אשר יוצרת התקרבות בין התפוצות והחברה הישראלית במישורים החינוכיים , כלכליים , תרבותיים וחברתיים.

למעשה הננו מחנכים לציונות תוך חשיבה לרב-גוניות החברה הישראלית (מוזיקה, מחול, גסטרונומיה) , תוך עידוד חברי התנועה להכיר את מדינת ישראל דרך תוכניות שונות, קידום שימוש שפת העברית וקיום קשר מתמיד עם התנועה העולמית.

יהדות הומניסטית
השומר הצעיר רואה עצמה כחלוץ היהדות ההומניסטית ומזדהה עם התרבות היהודית , ההיסטוריה של עם ישראל ומסורתו ולוקחת אחריות על קיומם ושימורם.
אנחנו דוגלים ביהדות שבמרכזה עומד היחיד ומכירה בריבונותו . מכאן שהיחיד הוא האחראי למעשיו. מכך נגזרת המחויבות לחזרה למקורות ולשורשים באופן ביקורתי ורציונאלי, תוך הדגשת הערכים היהודיים – אוניברסאליים .

יהודי – הומניסטי הינו אדם אשר פועל ברוח זו ואינו חיי באופן אשר יוצר קונפליקט עם תפיסה זו.
מעבר לזה, השומר הצעיר מכירה בתוקפם של הזרמים האחרים ביהדות.
לפי הנאמר לעיל , הננו חותרים לזהות יהודית אשר תואמת את השקפתנו על העולם ואופן פעולתנו.

סוציאליזם
השומר הצעיר לטינו-אמריקה , כתנועה סוציאליסטית, שמה לה למטרה ליצור בדרכי שלום חברה ללא מעמדות חברתיות , ללא ניצול של אדם בידי אדם , דהיינו חברה בה שורר שוויון זכויות והזדמנויות , מעודדת רב-גוניות, מכבדת את היחיד אשר הינו חלק מהחברה ובה הוא חופשי להגשים את צרכיו ורצונותיו.

בדרך להגשמה העצמית אנחנו מדגישים את חשיבות קיום חיי קהילה בעלת ערכים סוציאליסטיים , קיום פרויקטים חברתיים המקדמים מודעות ואוטונומיה.
ללמוד,לחנך, לבחון את התיאוריה וליישמה הלכה למעשה.
על מנת לקדם עשייה ברוח זו, עלינו ליצור שותפויות עם ארגונים אחרים ולהיות שותפים לפרויקטים בעלי מטרות דומות לאלה שלנו.

צופיות

כחברי השומר הצעיר בלטינו-אמריקה אנחנו רואים בצופיות כדרך להתנהגות אנושית חיובית, תוך יצירת אינטראקציה עם העולם הסובב אותנו.
אנחנו מאמינים בחיים בריאים ,הימנעות מהתנהגות קיצונית ובחיזוק הקשר ההדדי עם הטבע.
התנועה רואה בטבע מקור לידע וחוכמה ואמצעי לדו-קיום שליו בין חבריה.
אנו מודאגים מפיתוח הערים המואץ, זיהום האוויר, פיחות השטחים הירוקים, ציד החיות וכל תופעה אחרת המסכנת את הסביבה והאנושות עצמה.



7.כנס שליחים/ פעילים בריו
בסיום כנס המזכירים התקיים מפגש בין המזכירים השליחים והפעילים. שם הוצגה התוצאה של הכנס והעבודה המזכירים תרמה מאוד להתקדמות הכנס של שליחים /פעילים.
בכנס כול אחד דיווח על רלוונטיות הקן שלו לקהילה, פרויקטים ודילמות.
הוצג מול השליחים והפעילים התוכנית עבודה של מרכז ההדרכה במבואות הנגב, כמו כן נערך דיון מענין על מיקום הקיבוץ בחוויה של שנת ההכשרה. בכנס גם דיברנו על התהליכים שקורים בשוה"צ בעולם כאשר המילת המפתח של הכנס היא "חיפוש" (חיפוש משמעות, חיפוש דרך). גם הספקנו ללמוד על חיי הקהילה בברזיל עם מפגש עם הרב בונדר בקהילה CJB ונפגשנו עם איש אקדמיה אליס סלגדו על חינוך יהודי בברזיל .על אף שהיו פערים גדולים בין הגלאים של המשתתפים הדיון היה משמעותי לכולם. בסוף הכנס היה דיון על ההתארגנות התקציבית על בניית כלכלה "סולידארית" כדי שכול הבוגרים יוכלו להשתתף בכנס על אף התקציב הנמוך.

8 . בית מדרש השוה"צ:
בסמינר קהילת הבוגרים במבואת הנגב קיימנו פעילות חדשה: בית מדרש השומ"צ .חניכי שנת קראו בזוגות ב"חדר" מאמרים שונים של : ,Buber,Freire,Achad Haam ,Edgar Morim, M. Kaplan,Spinoza,,Marx, Razeto, Tanach, ועוד ..
אחרי הקריאה ודיון הם יציגו לכולם את סיכום והחיבור של הטקסט עם הצרכים התנועה. היה מרתק !

9. שנת 2006-2007:
מתגבשת קבוצה של 64 חניכים לתוכנית מסע 2006-2007 מצפון הכדור הארץ התוכנית מתחילה ב - 3 בספטמבר במבואת הנגב ובמכון דוברי רוסית.
מספר חניכים לפי המדינות וזה לא סופי :
מקסיקו - 21
צפון אמריקה - 8
אוקרניה ובלרוסיה - 5
איטליה - 4
צרפת - 4
וונצואלה - 3
שוויץ - 1




בברכה

ג'יימי פוקס-בר

No comments: