Search This Blog

Monday 7 March 2011

דו"ח משומרית אמל"ט – פלורינופוליס, ברזיל 2005

דו"ח משומרית אמל"ט – פלורינופוליס, ברזיל 2005

השומרייה התקיימה בתאריכים 20-24.10.2005
השתתפו חניכים מ: אורוגוואי 15, מקסיקו 14, ארגנטינה 18, צ'ילה 6, ונצואלה 1, ברזיל 36 , שליחים, פעילים ונציגים מהארץ.
סה"כ 91 צופים בוגרים ובוגרים.
מטרת השומרייה הייתה לבדוק ולהגדיר מחדש את "אבני היסוד" - הבסיס הרעיוני לתנועת השומר הצעיר כיום.
בשלב הראשון התקיים דיון על נושא הגלובליזציה: מהי גלובליזציה ומה השפעותיה על תחומי החברה, כלכלה, פוליטי וחינוכי.
בשלב השני התקיים דיון על מקומנו כתנועה בהתייחסות לנושאי: ציונות, סוציאליזם, יהדות ולצופיות.
נקודת המוצא לדיונים היה מסמך הסיכום שחובר בשומריה האחרונה, שהתקיימה בצ'ילה ב-2001 .
כבסיס תיאורטי לדיונים השתמשנו בחוברת מאמרים של הוגי דעות עכשוויים. (לדוגמא לואיס ראזטו ופול סינגר בנושא כלכלה סולידרית).
הדיונים היו ערים, רבי משתתפים ונמשכו עמוק לתוך הלילה. ברצוני לציין את הרמה הגבוהה של הדיונים, את העומק ואת תרבות דיון.
הדבר המשמעותי שקרה בשומריה היה התהליך אותו עברו המשתתפים, אשר בסופו נראה שהזהותם השומרית ברורה ומוגדרת להם. היה זה תהליך למידה תוך רפלקציה לגבי מקומם בחברה ובקהילה בה הם חיים.
חוויה מרגשת הייתה המפגש עם הקהילה המארחת מפלורינופוליס. קהילה קטנה המונה 150 משפחות המזוהה מזה כ-10 שנים עם השומר הצעיר. שיא המפגש היה בקבלת שבת המשותפת .
לסיכום: עברנו בתנועה של אמל"ט עוד שלב בהגדרת חזון התנועה. השלב הבא יהיה מפגש בכנס מזכירים במאי 2006. המזכירים יכינו כנס לצופים בוגרים ולבוגרים של כל אמל"ט בכדי להגדיר את יעוד ואת התרגום של היעוד למעשה - להגשמת היעוד. כנס זה מיועד להתקיים באוקטובר 2006.
המשימות לנציגי הקנים שהשתתפו בשומריה:
1. להכין פעולות בנושאי אבני היסוד לכל השכבות הבוגרות בקן.
2. להכין פרויקט מעשי אחד בנושא אחד מתוך אבני היסוד ולפרסם את הפרויקט לשאר הקנים.
3. על כל מדינה לארגן סמינר לצופים בוגרים ולבוגרים בנושא אחד מאבני היסוד.
4. הקמת פורום באינטרנט על בסיס הטקסטים מהחוברות שחולקו בשומרייה.

ברוצני להודות לבוגרים ולצופים הבוגרים על המאמץ ועל האומץ להתמודד עם נושאים כה מורכבים וקשים ולצאת עם החלטות.
תודה רבה לג'ק דרסינובר, לדוד וינצול על הייעוץ וההדרכה בנושאי התוכן, דבר שעזר לחניכים להתמודד עם הנושאים המורכבים ולהגיע לרמת הדיון הגבוהה.
תודה לפעילים ולשליחים על התפקיד המרכזי בשומריה בליווי החניכים בתהליכי ההתמודדות האישיים שעברו.

מצורף להלן תרגום מסמך החלטות השומרייה. תודה לדריו טננבאום על התרגום.
מצורף גם הטקסט המקורי בספרדית.









אבני יסוד – השומר הצעיר לטינו-אמריקה
מסמך "שומריה פלוריאנופוליס" - ברזיל , אוקטובר 2005

מבוא : העולם בו אנחנו חיים ולמענו אנחנו פועלים

תופעת הגלובליזציה עיקרה הרחבת השווקים הכלל עולמיים על פי התפיסה הקפיטליסטית וכתוצאה מכך פריצת הגבולות הפיזיים, מדיניים ותרבותיים ,תוך העמקת השפעתה בכל מגזרי החיים , יצירת תלות בהתנהגות צרכנית והפיכת בני האדם וערכיהם לנכסים סחירים ונכסים לערכים אנושיים.

השפעת הגלובליזציה על פי תחומים

תחום חברתי

אי שוויון
הומוגניות
אינדיווידואליזם
אנכיות
שטחיות
חמדנות
קונפורמיזם
צרכנות של זהויות
אלימות
מונופולים תקשורתיים ומניפולציה של המידע
כפיית סטריאוטיפיים
נהירה אחר ההמון
מגבלות באידיאלים
הפלייה מקדימה
ניתוק בין אישי ופרישות חברתית
מגבלות שפה

תרבותי
אובדן המאפיינים והתכנים של התרבויות עקב המסחור המסיבי
התבטלות תרבויות מקומיות מפני "תרבות ההמונים"

פוליטי
אובדן ריבונות מדינית בגלל תלות כלכלית
אובדן ריבונות מדינית כתוצאה של מגבולות כלכליות פנימיות.






כלכלי
פיחות ערך האדם מול ערך הממון
אובדן מקורות תעסוקה ואבדן זהות העובד
הרחבת הפערים בין המעמדות תוך יצירת ריבוד הכלכלי – החברתי בל יתוקן.
תלות כלכלית – פוליטית של המדינות
ניצול אדם בידי אדם
ניכור

אקולוגי
אדישות לנעשה בסביבה
ניצול לרעה במשאבי הטבע
זיהום
חוסר תכנון לטווח ארוך
הפרת איזון מזג אוויר

חינוכי
רמות חינוכיות
חברתי
מערכתי
אישי

במערכות החינוך פורמאלי
סמכותיות יתר וגישה ורטיקליסטית
סובייקטיבית ביחס לערכים
איניוידואליסטית
דגש יתר לזיכרון לעומת חשיבה
היעדר פדגוגיה ביקורתית ושיח
הוראה לתועלת החברה בלבד
שיטות הוראה של תאגידים, גישת "לקוח" כלפי תלמידים וחניכים
חוסר כישורים וידע אצל המורים
אובדן רפרנט משפחתי כאישות חינוכית
החלשת התפקיד החינוכי לטובת מנגנון ההכלה חברתית.




ציונות
תנועת השומר הצעיר מאשרת מחדש את ערך הציונות כאחד מערכי היסוד שלה.
התנועה רואה במדינת ישראל בית לאומי ומרכז רוחני ותרבותי של עם היהודי.
השומר הצעיר מחזקת ומדגישה את חשיבות יחסי הגומלין בין ישראל והתפוצות לטובת חיזוק הדדי.

הננו מבינים כדרך ההגשמה את העלייה הפעילה , דהיינו לפעול ע"פ הערכים השומריים לטובת חברה צודקת יותר המקיימת יחסי שלום עם העמים והמדינות השכנות , התומכת בהקדמת מדינה פלסטינאית המכירה בזכות קיומה של ישראל והפרדת הדת מהמדינה.
על מנת לקדם פעולות אלה , ננסה לקיים קשרים פוריים בין העולים החדשים לתנועה בארץ

השומר הצעיר מכירה בקיום צורות אחרות של פעילות ציונית , לרבות יוזמות והשתתפות בעשייה אשר יוצרת התקרבות בין התפוצות והחברה הישראלית במישורים החינוכיים , כלכליים , תרבותיים וחברתיים.

למעשה הננו מחנכים לציונות תוך חשיבה לרב-גוניות החברה הישראלית (מוזיקה, מחול, גסטרונומיה) , תוך עידוד חברי התנועה להכיר את מדינת ישראל דרך תוכניות שונות, קידום שימוש שפת העברית וקיום קשר מתמיד עם התנועה העולמית.












יהדות הומניסטית

השומר הצעיר רואה עצמה כחלוץ היהדות ההומניסטית ומזדהה עם התרבות היהודית , ההיסטוריה של עם ישראל ומסורתו ולוקחת אחריות על קיומם ושימורם.
אנחנו דוגלים ביהדות שבמרכזה עומד היחיד ומכירה בריבונותו . מכאן שהיחיד הוא האחראי למעשיו. מכך נגזרת המחויבות לחזרה למקורות ולשורשים באופן ביקורתי ורציונאלי, תוך הדגשת הערכים היהודיים – אוניברסאליים .
יהודי – הומניסטי הינו אדם אשר פועל ברוח זו ואינו חיי באופן אשר יוצר קונפליקט עם תפיסה זו.
מעבר לזה, השומר הצעיר מכירה בתוקפם של הזרמים האחרים ביהדות.
לפי הנאמר לעיל , הננו חותרים לזהות יהודית אשר תואמת את השקפתנו על העולם ואופן פעולתנו.

סוציאליזם
השומר הצעיר לטינו-אמריקה , כתנועה סוציאליסטית, שמה לה למטרה ליצור בדרכי שלום חברה ללא מעמדות חברתיות , ללא ניצול של אדם בידי אדם , דהיינו חברה בה שורר שוויון זכויות והזדמנויות , מעודדת רב-גוניות, מכבדת את היחיד אשר הינו חלק מהחברה ובה הוא חופשי להגשים את צרכיו ורצונותיו.

בדרך להגשמה העצמית אנחנו מדגישים את חשיבות קיום חיי קהילה בעלת ערכים סוציאליסטיים , קיום פרויקטים חברתיים המקדמים מודעות ואוטונומיה.
ללמוד,לחנך, לבחון את התיאוריה וליישמה הלכה למעשה.
על מנת לקדם עשייה ברוח זו, עלינו ליצור שותפויות עם ארגונים אחרים ולהיות שותפים לפרויקטים בעלי מטרות דומות לאלה שלנו.









צופיות
כחברי השומר הצעיר בלטינו-אמריקה אנחנו רואים בצופיות כדרך להתנהגות אנושית חיובית, תוך יצירת אינטראקציה עם העולם הסובב אותנו.
אנחנו מאמינים בחיים בריאים ,הימנעות מהתנהגות קיצונית ובחיזוק הקשר ההדדי עם הטבע.
התנועה רואה בטבע מקור לידע וחוכמה ואמצעי לדו-קיום שליו בין חבריה.
אנו מודאגים מפיתוח הערים המואץ, זיהום האוויר, פיחות השטחים הירוקים, ציד החיות וכל תופעה אחרת המסכנת את הסביבה והאנושות עצמה.

























La Globalizacion

Fenômeno que comienza com la extension del mercado mundial basado en el sistema capitalista, rompindo con las fronteras nacionales y culturales, influyendo sobre todos los aspectos de la vida de las personas generando una perspectiva que se rige por una logica de consumo, transformando a las personas y sus valores en bienes comerciales, y a la vez lo bienes comerciales en valores.

La globalizacion nos afecta en los siguientes aspectos:

Social:
- Desigualdad
- Homogeneidad
- Individualismo
- Egoismo
- Superficialidad
- Codicia
- Conformismo
- Consumismo de identidades
- Violencia
- Monopolio de los medios de comunicacion y manipulacion de la informacion
- Imposicion de estereotipos universales
- Inercia insititiva (seguir la masa)
- Limitacion de tener ideales
- Discriminacion por preconceptos
- Ruptura de las relaciones personales y alejamiento de las personas
- Limitacion del lenguaje

Cultural:
- Perdida del sentido y del contenido de las culturas cuando se masifican comercialmente
- Culturas de masas que se inducen sobre culturas locales que tienden a desaparecer

Politico:
- Perdida de la soberania de los paises por dependencia economica
- Perdida de la soberania de los paises por subordinacion a su propia economia








Economico:
- Desvalorizacion de la persona frente al capital
- Perdida del trabajo y en consecuencia la identidad del trabajador por la flexibilidad y rotatividad laoboral.
- Aumento de la brecha entre las clases sociales generando situaciones clasistas irreversibles
- Dependecia politico-economica de los paises
- Explotacion de las personas
- Alienacion, deshumanizacion
Ecologico:
- Indiferencia
- Abuso de los recursos naturales
- Contaminacion
- Falta de proyeccion a futuro
- Desequilibrio a nivel climatico

Educativo:
- Niveles de educacion:
*Social
*Institucional
*Personal

- Sistema educativo formal
* Vertiacl y autoritario en cuanto a los contenidos
*Informativa y subjetiva en cuanto a los valores y el sistema
*Individualista
*Mas valor en la memoria que en pensamiento
*Falta de pedagogia critica y de dialogo
*Se enseña solo lo que sirve para la sociedad

- Sistema de enseñanza como empresa, clientelizacion de los educandos. (janijim y estudiantes)
- Falta de conocimiento en los educadores
- Perdida de el referente familiar como institucion educativa
-Debilitacion de la funcion educativa y surgimiento de la funcion de contencion social














SIONISMO

Hashomer Hatzair en Latinoamérica reafirma el sionismo como uno de sus pilares y reconoce a Israel como el centro nacional, cultural y espiritual del pueblo judío. Resaltamos la importancia de la relación recíproca entre Israel y la diáspora buscando el fortalecimiento mutuo.
Entendemos como forma de realización la aliá activa que implica el actuar en consecuencia a los valores shomricos en pro de una sociedad más justa que conviva pacíficamente con sus vecinos; apoyando la creación de un Estado Palestino en reconocimiento mutuo con Israel y luchando por la separación del Estado y la religión.
Para propiciar estas acciones intentaremos generar el vínculo del olé jadash con la tnuá en Israel.
Asimismo, Hashomer Hatzair reconoce que existen otras formas de activismo sionista, incluyendo, pero no limitando, toda iniciativa y participación significativa en actividades que creen un acercamiento entre la diáspora y la sociedad israelí en el ámbito educativo, económico, cultural y social.
Concretamente educamos hacia el sionismo mostrando distintos aspectos de la cultura israelí (música, danzas, comidas); fomentando que los javerim de la tnuá conozcan Israel a través de cualquier plan; incentivando el uso del hebreo; teniendo una relación constante con la tnuá olamit.

JUDAÍSMO HUMANISTA

Hashomer Hatzair se considera un jalutz del juadaísmo humanista, identificándose con la cultura, la historia y las tradiciones del pueblo judío, haciéndose cargo de ello.
Reconoce la centralidad del Ser Humano, lo cual implica que cada persona es responsable de sus actos, y por tanto en ella reside el deber de retornar a las fuentes y a las raíces de forma crítica, reflexiva y racional, tomando los valores judíos universales.
Asimismo, reconoce ala validez de las otras corrientes del judaísmo.
El judío humanista es aquel individuo que actúa en base a lo antes definido, y no tiene acciones que entren en contradicción con eso.
A partir de lo antes mencionado, se conforma una identidad judía que traza nuestra perspectiva del mundo y nuestra forma de accionar en él.











SOCIALISMO

Hashomer Hatzair Latinoamérica, como movimiento socialista, tiene como objetivo crear pacíficamente una sociedad sin clases sociales, sin explotación del Hombre por el Hombre; es decir una sociedad donde haya igualdad de derechos y oportunidades, fomemtando así la diversidad y respetando al individuo como parte de una sociedad a la cual contribuye como un ser libre de realizarse en sus intereses y necesidades personales.
Consideramos esencial para la autorrealización, la vida comunitaria con los valores socialistas o crear proyectos sociales, generando conciencia y autonomía.
Estudiar, educar analizar las teorías y llevarlas a la práctica.
Para fortalecer nuestro trabajo creemos necesario crear vínculos con otras instituciones y proyectos que tengan objetivos similares a los nuestros.


Scautismo

Hashomer Hatzair Latinoamerica, consideramos el Scautismo como un camino de vida y de comportamiento, basado en la interaccion con el mundo que nos rodea.
Creemos que es importante ejercer una vida saludable, evitar los excesos y fortalecer el contacto reciproco con la Naturaleza.
La Tnua ve la naturaleza como una valiosa fuente de conocimiento y sabiduría y como un medio de convivencia armonica entre sus miembros.
Vemos con preocupación el desarrollo urbano indiscriminado, la polucion y contaminación, la reduccion de las areas forestadas (verdes) , la caza de animales y otros fenómenos que atentan contra la naturaleza.

No comments: