Search This Blog

Tuesday 24 August 2010

קהלת בוגרים השוה"צ בעולם – הקשר ליהדות הומניסטית

קהלת בוגרים השוה"צ בעולם – הקשר ליהדות הומניסטית




במסמך קצר זה אתאר בקצרה את התהליכים שחיברו את תנועת השוה"צ העולמית לתפיסת היהדות ההומניסטית.

משנת 2004 השוה"צ עבר תהליך בן ארבע שנים של דיון באבני היסוד של התנועה. הדיונים התקיימו ע"י הבוגרים בכל הקנים בכל הארצות, 36 קנים ב-18 מדינות. לאחר הדיון בכול קן התקיימו כינוסים לכל ארץ ואח"כ לכל יבשת.

שיאו של התהליך בא לביטוי בוועידה שקיימנו בקבוץ חולית במאי 2008 . בוועידה נציגי התנועה מכל היבשות, במשך שלושה ימים, קיימו דיונים בהצעות, גיבשו והגיעו להחלטות המגדירות מחדש את אבני היסוד של התנועה. ציונות, סוציאליזם ויהדות.

בוועידה זו השוה"צ בנה פרדיגמה חדשה של חיפוש דרך אלטרנטיבית לקפיטליזם הגלובלי מחד ולפונדמנטליזם הדתי מאידך. ניתן דגש רב בוועידה על הצורך להבין לעומק את המושג 'יהדות חילונית' ואת הדרכים לאפשר קיום יהדות חילונית בתפוצות.

בשונה מהגישה המסורתית של השוה"צ, השוללת את הקהילה היהודית בתפוצות, בוועידה עלה הצורך בהקמה ובחיזוק קהילות של יהדות הומניסטית בארץ ובעולם. בשפת הבוגרים: הצורך להקמת "קהילות בוגרים". באמירה זו הפסיק השוה"צ להיות תנועה בעלת תפיסה של בורוכוב והרצל ופנה לכיוון תפיסת הציונות של אחד העם וקפלן. תפיסה הדוגלת בישראל כמרכז הציוויליזציה היהודית. זאת תוך השארת הפן הציוני של קידום עלייה לישראל והאמונה בגישה סוציאליסטית לחברה (כלכלה סולידארית). בוועידה ניתן מקום מרכזי לחינוך חברתי ואקולוגי, ולעשייה לשינוי פני החברה הישראלית והיהודית.

בכדי להבין את תהליך השינוי בתפיסת השוה"צ יש צורך להבין את המציאות המשתנה בעולם היהודי. במקומות רבים בהן פועלת תנועת השוה"צ בעולם, חלק ניכר מאוכלוסיית החניכים מגיעה ממשפחות נישואי תערובת. בחלק מהמקרים הנערים אף לא מוגדרים כיהודים עפ"י ההלכה. ההשתייכות לתנועת השוה"צ, נוער יהודית ציונית, מהווה את המגן האחרון מפני התבוללות. אנו יודעים, שבכדי להיות יהודי על האדם להיות שייך לקהילה. במציאות חיי הקהילות בחו"ל האלטרנטיבות הקיימות הן רק אלטרנטיבות דתיות קהילות: רפורמיות, קונסרבטיביות, אורתודוכסיות. אנו מזהים את הצורך להקים קהילות יהודיות חילונית בעלות ערכים הומניסטים בכדי לתת מענה לאלפי משפחות שאינן מוצאות את מקומם בקהילות הדתיות הקיימות.

מכך נובעת חשיבות רבה ורלוונטיות מחודשת של תנועת השוה"צ בעולם.

קהילות יהודיות הומניסטית יתנו, בדרכן, מענה לקיום טקסי מעגל החיים היהודי: חגים, ברית מילה, בר-מצווה, חתונה, פטירה , קשר לישראל ויאפשרו שמירת אוכלוסייה לא דתית בתוך היהדות.

התנועה העולמית נמצאת בפועל בתהליך של הקמת קהילות בוגרים ברוח יהדות הומניסטית. עד היום כבר הקמנו מספר קהילות בוגרים ברחבי העולם: בריו, במונטווידאו, בבאונס-איירוס ובפריז.

במקומות אלו אנו פועלים כמרכזים תרבותיים חברתיים הדוגלים בתפיסה של יהדות הומניסטית.

בניו-יורק בטורונטו קהילות הבוגרים מתקיימות כמסגרת של קומונות, קהילות קטנות החיות באופן שיתופי.

בישראל פתחנו בקבוץ חולית מרכז הכשרה, בת ארבעה חודשים, להקמת קהילות בוגרים בארץ ובעולם. בתוכנית בחולית אנו מציעים לימודי: בית מדרש ליהדות הומניסטית, פילוסופיה יהודית, חברה אלטרנטיבית, גלובליזציה, ישראל והתנסויות בחברות אלטרנטיביות בארץ. כל זאת תוך קיום פרויקטים חברתיים אקולוגיים עם אוכלוסיות חלשות בארץ כגון ילדי עולים מאתיופיה , בדואים ועוד.

אנו מחנכים כיום בשוה"צ לעליה תוך מעשה משמעותי. לעלות ולהתארגן בקהילות ולפעול בחברה הישראלית תוך מימוש את תפיסת החיים השומרית-הומניסטית: שינוי פני החברה בישראל על-פי עקרי מגילת העצמאות וחזון נביאי ישראל.



מחשבות על יהדות הומניסטית

היהדות ההומניסטית מאמינה:

- בכך שיהודי הוא כל אדם המזדהה ורואה עצמו כיהודי, ולוקח חלק פעיל במסורת, בתרבות ובהיסטוריה היהודית.



- ביהדות כציביליזציה. רואה את ישראל כמרכז הציביליזציה היהודית.



- בכך שהציונות היוותה מהפכה תרבותית שאפשרה לאדם היהודי לחיות כבן חורין ונתנה לו לגיטימציה לפתח את רוחניותו, במרכז הציביליזציה שלו, בישראל.



- שהדת היהודית היא ביטוי לתרבות ולמסורת היהודית.



- הזהות היהודית נשמרת ע"י חינוך יהודי המתבטא בלימוד ההיסטוריה, התרבות והמסורת, מעגל החיים והטקסים. היהדות ההומניסטית מזמינה ללימודי היסטוריה, פילוסופיה, תנ"ך, ספרות וכל ביטוי יהודי. כל זאת באווירה חופשית ופלורליסטית.



- ההיסטוריה היהודית היא סיפורם של בני האדם. התנ"ך הוא העדות למשמעות, לאתיקה ולמוסר של האדם.



- הבסיס לאתיקה הוא האחריות לאחר.



- היהדות היא היישום של החרות והכבוד העצמי של העם היהודי.



- חרות וכבוד עצמי יהודי אינם נפרדים מחרות וכבוד עצמי של כל שאר בני האדם.



- על האדם החובה והאחריות לטפל ולפתור את הבעיות בין בני האדם. בלב המסורת היהודית האחריות החברתית, מאבק לצדק חברתי ולחיים אקולוגיים. על האדם לפעול ולחנך בקהילה, בישראל ובחברה הכללית בכדי להפוך את העולם למקום צודק והומאני יותר.



היהודית ההומניסטית רואה עצמה כזרם לגיטימי ביהדות ובעלת זכות להקמת קהילות בארץ ובעולם בכדי לשמור ולקדם את אמונותיה.



נכתב ע"י ג'יימי פוקס-בר, מתורגם מפורטוגזית מתוך אתרו –

http://judaismohumanista.ning.com/

1 comment:

GilaW said...

שמחתי לבקר. אני בוגרת השומר הצעיר מלבורן 1970.

גילה וקסמן

www.us4you.co.il